sunnuntai 2. tammikuuta 2011

Forssan kerhon avauskavalkadi

Ajattelin kerätä tähän postiin kerhossa minua vastaan pelattuja avauksia, joiden kommentoinnista on toivon mukaan hyötyä niitä pelaaville ja mahdollisesti muillekin kerholaisille. Avaukset on järjestetty suunnilleen Encyclopedia/Informator-koodien mukaiseen järjestykseen. Siinä ensin tulevat harvinaisemmat avaussiirrot, englantilainen ja harvinaisemmat suljetut avaukset. Seuraavana käsitellään puoliavoimet (skandi, sisilialainen jne,), sitten ranskalainen ja avoimet (1.e4 e5). Sitten 1.d4 d5 ja Grunfeld, jonka jälkeen tulevat vielä kuningatar-, nimzo- ja kuningasintialainen.


Pentti käyttää usein valkeilla Retin avausta ja pyrkii kuningasintialaiseen hyökkäykseen, joka sopii hyvin Pentin mustilla käyttämiin avauksiin.

1.Rf3 d5 2.g3 c6 3.Lg2 Lg4 4.0-0 e6 5.d3 Rf6 6.h3 Lh5 7.Rbd2 Le7 8.e4













on esimerkki ns. Capablancan muunnelmasta, jossa musta pelaa lähettinsä sotilasketjun ulkopuolelle g4-ruudun kautta


Janne pelaa englantilaisessa nopeasti c4-e4-kiilan, jonka satunnaisia käyttäjiä on ollut vaikkapa MM Anatoli Karpov.

1. c4 e5 2. Rc3 Rf6 3.e4 Lc5













Valkea tuskin etua voi tästä asetelmasta toivoa, vaikka mustilla huippupelaajat käyttävät sisilialaisessa jatkoa 1.e4 c5 2.Rf3 Rc6 3.Rc3 e5!? 4.Lc4 Le7. Usein mustilla pelattu tasavoimaiseen peliin johtava muunnelma ei kääntövärein, temmon etumatkoin, kuitenkaan riitä kuin tasa-asemaan.

Englantilaisisssa voidaan myöhemmin pelata nopeastikin d4 ja e4, jolloin aseman luonne muuttuu, kuten tässä pelissäni Markoa vastaan.


1.c4 Rf6 2.Rc3 e5 3.g3 Le7 4.Lg2 0-0
Marko pelasi rauhallisia kehityssiirtoja, joita vastaan valitsin Botvinnik-kiilan (c4-e4).
5.e4 b6 (lähetin sivustointi ei liene tässä paras)
6.Rge2 Lb7 7.d4












Nyt mustan olisi ehkä parasta avata peliä 7...exd4-siirrolla, sillä 7...d6 johti mustalle turhan passiivisen asemaan myöhemmän d4-d5 siirron jälkeen.
_______________________________________

Puoliavoimet avaukset

Raimon käyttämässä Owenin puolustuksessa musta painostaa e4-ruutua ja valmistautuu pelaamaan keskustassa d5 tai c5.

1.e4 b6 2.d4 Lb7 3.Rc3 e6 4.Ld3 Rf6 5.Rf3 Lb4













6.Lg5 h6 7.Lxf6 Dxf6 7.De2 ei juuri valkealle etua antanut, koska musta pystyy pelaamaan keskustaa vastaan c5 hyvin vastapelein. Myöskään kokeilemani 7.Dd2 on kömpelö siirto, ja oikea jatko olisikin teorian mukaan 7.0-0, jolloin musta joutunee vaihtamaan ratsun 7..Lxc3.


Jugoslavialainen eli Pircin puolustus perustuu lähetin sivustoimiseen g7:ään d6:n ja Rf6:n jälkeen. Mustan rauhallisesta aloitukseta johtuen valkeilla on useita kehitystapoja. Esimerkkinä valkean pelinviennistä pidennetty sivustointi g4-siirrolla.

1.e4 d6 2.d4 Rf6 3.Rc3 g6 4.h3 c6 (Lg7 on tavallisin) 5.g4













valkean suunnitelmana on Lg2-Rge2 ja 0-0.

Sisilialaisessa puolustuksessa on useita harvinaisia muunnelmia, jotka johtavat mielenkiintoisiin asemiin. Seuraavana esimerkki Markon kokeilemasta sotilaanuhrauksesta, joka helposti yllättää valmistautumattoman valkean.

1.e4 c5 2.Rf3 Rc6 3.d4 cxd4 4.Rxd4 e5 5.Rb5 a6 (5..d6 Kalashnikov-muunnelma) 6.Rd6+ Lxd6 7.Dxd6 Df6 8.Dd1 (Dxf6 ja Dc7 ovat myös pelikelpoisia) Dg6 9.Rc3 d5?! (Rge7 on pääjatko)













nyt oikein olisi 10.Rxd5 Dxe4+ 11.Le3 (11.Re3 Rd4 on mustalle lupaava) valkean eduin
sen sijaan 10.exd5 Rd4 antaa hyvän vastapelin mustalle.

Eikka pelaa mustilla tavanomaisempia sisilialaisia, joista esimerkkinä Scheveningenin muunnelma.

1.e4 c5 2.Rf3 Rc6 3.d4 cxd4 4.Rxd4 d6 5.Rc3 (myös 5.c4 Maroczy-muunnelmin on pelattavissa) e6 6.Le2 Rf6 7.Le3 Le7 8.0-0 a6 9.f4













musta jatkoi nyt 9..Rxd4 10.Dxd4 Dc7, joka on valkealle hieman edullisempi. Normaali jatko olisi 9...0-0 ja sen jälkeen tilanteen mukaan Dc7, Rxd4 ja/tai b5.
_____________________________________
Avoimet pelit

Philidorin puolustus on Juhanin vastaus valkean 1.e4-avaukseen. Seuraavassa jatkossa valkea linnoittautuu eri puolelle kuin musta ja saa hieman paremmat hyökkäysmahdollisuudet. Mustan asemassa ei kuitenkaan oikein pelaten ole pahoja heikkouksia.

1.e4 e5 2.Rf3 d6 3.d4 exd4 4.Rxd4 Rf6 5.Rc3 Le7 6. Lf4 0-0 7.Dd2 Rc6 8.0-0-0 Rxd4 9.Dxd4 a6
(Juhani on välttänyt kuningasaseman heikennyksen h6-siirrolla tai tempohäviön 8...Lg4 9.f3 siirroilla, jotka edesauttavat valkean peliä.)
10.f3 a6
ja mustalla on puolustusmahdollisuuksia.















Philidorin avaukseen voidaan päätyä myös siirtovaihdoin 1.d4:n jälkeen, kuten seuraavassa pelissäni mustilla Eikkaa vastaan.

1.d4 d6 2.e4 Rf6 3.Rc3 e5













Loppupeli 4.dxe5 dxe5 5.Dxd8 Kxd8 6.Lc4 Le6 7.Lxe6 fxe6 on nykyisen käsityksen mukaan mustalle täysin pelikelpoinen.
4.Rf3 Rd7 ja olemme siirtyneet Philidorin avaukseen
5.Le2 Le7 6.0-0 0-0 ja mustalla on ahdas, mutta tukeva asema. Valkealla on kuitenkin tilaetunsa myötä hieman paremmat mahdollisuudet.


1.e4 e5 2.Rf3 Rc6 3.Lc4 Rf6

Preussilaisen eli kolmiratsupelin kohdalla valkea yleensä valitsee terävään peliin johtavan

4.Rg5:n


Tähän siirtoon mustan yleisin ja paras jatko on sotilaan uhraava 4...d5! 5.exd5 Ra5.

Hyvin kaksiteräinen ja terävä on Traxlerin variantti

4...Lc5 5,Rxf7 (5. Lxf7 Ke7 valkean pienin eduin) Lxf2+!













nyt 6.Kxf2 Rxe4+ 7. Kg1 tai Kf1 johtavat monimutkaisiin asemiin.
vaihtoehto 6.Kf1 De7 saattaakin olla valkealla lupaavin.

Preussilaisen voi välttää kuitenkin rauhallisella siirrolla

4.d3













Jolloin musta yleensä siirtyy italialaiseen 4...Lc5 -siirrolla.
Tämä Giuco Piano tai Pianissimo- nimellä tunnettu muunnelma onkin valkealle hyvin luotettava.

Espanjalaisessa on mustalle useita vaihtoehtoja pääjatkon 3...a6 lisäksi.

Jarkon käyttämä 3...Rge7 tunnetaan Cozion muunnelmana. Esimerkkijatkossa

1.e4 e5 2.Rf3 Rc6 3.Lb5 Rge7 4.d4 exd4 5.Rxd4













musta saisi nyt siirrolla 5..g6 pelikelpoisen aseman.
5..a6:n jälkeen 6.Lc4 siirtää valkean lähetin aktiivisemmalla viistoriville.



Jukka kokeili mustilla 3...Rf6:n ja 4...Lc5:n yhdistelmää.

1. e4 e5 2.Rf3 Rc6 3.Lb5 Rf6 4.0-0 Lc5 (4...Rxe4 5.d4 Rd6 6.Lxc6 dxc6 7.dxe5 Rf5 8.Dxd8 on nykyisin suosittu loppupelijatko, 4..d6 5.d4 johtaa vankkaan, mutta mustalle passiiviseen Steinitzin muunnelmaan. Valkea on kuitenkin tässä siirtojärjestyksessä tehnyt jo lyhyen linnoituksen, joten kaikkein aktiivisempia jatkoja valkealla ei ole käytössä.)
5.c3 0-0 6. d4 (Mustan ei pidä nyt luopua keskustasta 6...exd4 7.cxd4 Lb6 8.d5 johtaa valkean selvään etuun)
vaan oikein on Jukan pelaama 6...Lb6!














7.dxe5 Rxe4 johti tasavoimaiseen keskipeliin.
______________________________________

Harrin kanssa pelaamme usein molemmilla väreillä espanjalaisen suljetun muunnelman pitkiä variantteja.

1.e4 e5 2.Rf3 Rc6 3.Lb5 a6 4.La4 Rf6 5.0-0 Le7 6.Te1 b5 7.Lb3 d6 8.c3 ja nyt Harri valitsi pääjatkon (8...0-0 9.h3 Ra5 10.Lc2 c5 11.d4 Dc7 12.Rbd2) sijaan

8...Lg4













Tähän siirtoon valkea ei enää jatka d4, koska painostus keskustaan (d4-sotilas) olisi liian kova. Oikea jatko onkin pelijatkon mukainen:
9.d3 0-0 10.Rbd2 Ra5 11.Lc2 c5 12.h3, johon mustan lienee parasta säilyttää lähetillään mahdollisimman paljon vaihtoehtoja 12...Ld7.


Harvinainen lähetinkehitys on 8...Le6. Parempi olisi varmaankin odottaa ensin 8...0-0 9.h3 siirrot ennen Le6:n pelaamista.













Valkean ei kannata lyödä itse e6:een vaan jatkaa 9.d4. Jos musta lyö b3:een, valkean lienee viisainta lyödä daamilla takaisin.



Kuningatargambiitti


Harri pelasi valkeilla torjutun kuningatargambiitin vaihtomuunnelmaa, jota pidetään yhtenä valkean lupaavimmista jatkoista. Varsinkin ratsun kehittäminen e2:een antaa valkealle hyvät mahdollisuudet edetä keskustassa.

1.d4 d5 2. c4 e6 3.Rc3 Rf6 4.cxd5 exd5 5.Lg5 Le7 6.e3 c6 7.Ld3 Rbd7 8.Dc2 0-0 9.Rge2













Valkea pelaa joko keskustaetenemistä f3-e4 tai vähemmistöhyökkäystä a3-b4. Musta puolestaan yrittää jarrutella valkean suunnitelmia ja pelata mahdollisesti e4-ruudun hallintaa tai keskustassa c6-c5.

Askon 1.c4 aloituksesta päädyttiin muutamassa siirrossa kuningatarintialaiseen.

1.c4 Rf6 2.Rf3 b6 3.d4 e6 4.g3 Lb7













5. Rbd2?! ( valkean ei kannata laittaa ratsuaan vapaaehtoisesti d2:een, joka on c3-ruutua tehottomampi paikka)
5...Le7 6.Lg2 c5 7.0-0 cxd4 8.Rxd4 Lxg2 9.Kxg2
jatkon jälkeen musta valitsi joustavan siili/systeemiasetelman (a6-d6-Dc7-b7).

Jarkkoa vastaan pelasin itse 1.d4 ja nimzointialaista vastaan valitsin Sämischin muunnelman 4.a3.

1.d4 Rf6 2.c4 e6 3.Rc3 Lb4 4.a3 Lxc3 5.bxc3 c5 6.e3 b6













Valkealla on lähettipari ja mahdollisuudet käynnistää kuningashyökkäys keskustansa turvin. Musta puolestaan saa nopeasti painetta valkean heikkoon c4-sotilaaseen.

7.Ld3 Lb7 (yleisin pelitapa on 7...0-0 8.Rge2 Rc6 9.0-0 La6 10.e4 Re8)
8. Rge2 (8.f3) 0-0 (8...Lxg2!?) 9.0-0 molemminpuolisin mahdollisuuksin


Nimzointialaisen Leningrad-muunnelma kuuluu Eikan repertoaariin valkeilla.

1.d4 Rf6 2.c4 e6 3.Rc3 Lb4 4.Lg5 h6













nyt valkea yleensä väistää Lh4, koska Lxf6 antaa lähettiparin mustalle liian helposti.


Valkea voi pelata kuningasintialaisia systeemejä vastaan myös Torren nimellä kulkevia systeemejä. joissa Lg5:n jälkeen tuetaan d4-sotilasta e3- ja myös c3-sotilaalla.

1.d4 Rf6 2.Rf3 g6 3.Lg5 Lg7 4.e3 0-0













nyt 5.c3, 5.Ld3 pitävät pelin Torren muunnelmassa ja 5.c4 johtaa harvinaiseen kuningasintialaisen muunnelmiin. Musta voi toki pelata kuningasintialaisten systeemien d6:n sijaan myös d5, joka johtaa Grunfeld-intialaisiin.


Marko pelaa yleensä kuningasintialaista vastaan Sämischin muunnelmaa (5.f3).

1.d4 Rf6 2.c4 g6 3.Rc3 Lg7 4.e4 d6 5.f3 0-0 6.Le3 e5 7.Rge2 Rbd7













nyt yleisin siirto on Dd2, ellei valkea halua sulkea keskustaa d5-siirrolla. Pelissä tapahtunut 8.Rc1 lienee ennenaikainen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti